Pe data de 22 august, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, s-a deplasat în apropiere de Timișoara pentru a anunța că contractul pentru lucrările de descărcare de pe autostrada A1 de la Sânandrei va fi reziliat. Compania italiană Todini Costruzioni S.p.A, cu toate avertismentele anterioare ale ministrului, nu a respectat angajamentele și a pierdut contractul.
După ce a efectuat un zbor cu elicopterul pentru a inspecta mai multe șantiere de infrastructură rutieră din regiunea centrală și vest a țării, ministrul Sorin Grindeanu s-a deplasat joi după-amiază la șantierul Centurii Timișoara Sud. Aici, el a discutat despre o situație similară cu lucrarea de la fața locului. Este vorba despre proiectul de descărcare de pe autostrada A1 de la Sânandrei, unde decizia de a rezilia contractul a fost luată, similar cu cazul centurii în luna decembrie. Un aspect interesant este că în ambele situații, licitațiile pentru execuție (și proiectare în cazul descărcării) au fost câștigate de companii italiene.
În ceea ce privește lucrările de descărcare de pe autostrada A1 de la Sânandrei, compania italiană Todini Contruzioni S.p.A a reușit să înregistreze un progres de doar 5% începând din anul curent. În total, proiectul început în toamna anului 2021 a înregistrat un grad de realizare de puțin peste 20%, deși se preconiza că lucrările vor fi finalizate în 18 luni de la începerea proiectului, având în vedere că autostrada are o lungime de puțin peste 10 kilometri.
„Răbdarea a ajuns la capăt, reziliem contractul. Modul în care au gestionat această lucrare nu poate fi acceptat. De la începutul anului, cred că au progres 5%. Nu sunt adeptul rezilierii contractelor, că nu e treaba unui ministru să facă asta, dar atunci când lucrurile nu merg, trebuie să iei decizii. O să încercăm, la fel cum am făcut aici (pe centura Timișoara Sud – n.r.), să intrăm pe o procedură rapidă, astfel încât să avem foarte repede un constructor.
Vin de pe șantiere unde sunt lucrări foarte grele. Astăzi am fost pe autostrada Transilvania, am văzut două loturi care cred eu că sunt cele mai grele din țară în acest moment și poate nu doar din țară, de la Nădășelul, la Poarta Sălajului, unde se lucrează extraordinar de greu, pentru că o iau la vale, efectiv, dealurile. Dar se lucrează, e o mobilizare exemplară acolo, cu pasaje, cu poduri, cu tot ce vreți. Aici e drum drept de vreo 10 kilometri, pe care, scuzați-mă, nu trece niciun râu, nimic deosebit, dar domnii aceștia nu au fost în stare să se mobilizeze. Deci s-a terminat”, a declarat ministrul Sorin Grindeanu.
Se pregătește o nouă licitație
Potrivit ministrului, ar dura „cinci – șase luni” până ar putea fi găsită o nouă firmă. Sau cel puțin atât a durat la Centura Sud, între rezilierea contractului cu italienii de la Tirena Scavi și încheierea noului contract cu UMB.
„Rezilierea de aici – cu Tirena Scavi a fost aici, parcă – am reziliat undeva prin decembrie, dacă nu mă înșel. Și undeva în aprilie am avut (nou constructor – n.r.) la licitație. Deci (durează – n.r.) undeva la 5-6 luni să ai un nou constructor. (…) Au fost semnale, dar nu la fel de proaste cum au fost aici (pe Centura Sud – n.r.). Doar în ultima perioadă au lăsat-o moale, să zicem din primăvară, de când s-a putut lucra. Am spus: nu văd un rol al meu să stau, să alerg, să reziliez, să pierd cel puțin cinci luni până găsesc un nou constructor. Dar în momentul în care n-ai ce face, reziliez, că nu există altă variantă. (…) Dacă n-au fost în stare să se mobilizeze, am tras semnale de alarmă și eu, și doamna director, și toți ceilalți, nu mai stăm să discutăm. Există finanțare, nu poate să-și bată joc de munca tuturor și, până la urmă, de banii europeni”, a mai adăugat ministrul.