Haos în documentația pregătită de Primăria Timișoara pentru licitația privind proiectul „Regenerarea Urbană a zonei Piața Traian”. Lansată în luna februarie, procedura a fost marcată de o avalanșă de solicitări de clarificări din partea firmelor de construcții și de o contestație oficială, iar în cele din urmă a fost anulată în urmă cu câteva zile.
CITEȘTE ȘI: Planul Urbanistic General al Timișoarei, anulat de Tribunalul Timiș, în primă instanță. Opiniatimisoarei.ro a arătat că PUG-ul avea probleme mari.
Demarată cu entuziasm și promovată intens, licitația s-a transformat rapid într-o provocare majoră pentru administrația locală. La scurt timp după ce procedura a fost postată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), constructorii au început să trimită numeroase cereri de clarificări tehnice.
Companiile interesate de participare s-au plâns că nu pot elabora și ajusta corect ofertele din cauza numeroaselor lipsuri și neconcordanțe din documentația pusă la dispoziție de primărie.
Printre problemele identificate se numără: stâlpi trecuți ca materiale în rețetele normelor de demontare, elemente de construcție inexistente în planuri, cerințe legate de o anumită metodă de sudură în condițiile în care există și alte proceduri omologate, absența din documentație a amortizoarelor de zgomot și vibrații pentru 620 de metri de șină de tramvai, dar și lipsa unor indicații tehnice legate de macazuri sau tratamente pentru șine.
Toate aceste nereguli au determinat firmele să solicite explicații, ceea ce a dus la blocarea și, în final, la anularea procedurii de licitație.
Vă reamintim că proiectantul pe baza studiilor căruia a fost realizată documentația pentru licitația din Piața Traian a fost implicat anterior într-un caz de *autoplagiat*, după ce a copiat pasaje întregi din proiecte realizate în trecut pentru Cluj-Napoca. Este vorba despre aceeași firmă care a întocmit și Planul Urbanistic General (PUG) al Timișoarei, recent anulat de instanță.
De această dată, în documentele puse la dispoziție pentru licitația din zona Traian, s-au strecurat pasaje provenite… din Bistrița. În mai multe locuri din documentație apare menționată, textual, chiar *Regia de Transport Bistrița*.
La solicitările de clarificări formulate de constructori, Primăria Timișoara a transmis că aceste referințe nu trebuie luate în considerare, fiind, potrivit răspunsului oficial, simple „erori de editare”.
Mai mult, în documentele de licitație nu era prevăzut nici măcar dacă reabilitările se vor face cu tramvaiele în circulație prin Traian sau nu.
A fost depusă chiar și o contestație la CNSC în legătură cu termenele contractuale care aveau prevederi ilegale, pe care mai apoi primăria le-a rectificat. Au fost și mai multe cereri pentru prelungirea termenului limită de depunere a ofertelor, întrucât constructorii nu-și puteau actualiza la timp listele cu lucrări și materiale după modificările la care a procedat primăria în urma solicitărilor, însă administrația Fritz a refuzat, dat fiind faptul că proiectul de regenerare urbană beneficiază de o finanțare cu fonduri europene, de 14 milioane de euro, și tărăgănarea pornirii șantierului ar putea duce la pierderea banilor.