În 2024, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are programată inaugurarea a patru centuri cu o lungime totală de 79 de kilometri.
Cele mai avansate, conform rapoartelor de progres, sunt Centurile Târgu Jiu, Bârlad, Timișoara Sud, Sfântu Gheorghe și Craiova Sud, cu progrese fizice de execuție situate între 60 și 82%. Cu toate acestea, lucrările pe Centura de 5,5 kilometri de la Zalău, care sunt într-un impas aproape blocat la aproximativ 50%, sunt în desfășurare cu o asociere de firme din China și România, având șanse doar teoretice de finalizare. Aceste proiecte sunt planificate ca variante de ocolire, nu ca segmente din autostrăzi sau drumuri expres, care ar putea funcționa ca centuri pentru localitățile de pe traseu. În plus, orașele mari și municipiile reședință de județ, cum ar fi Iași sau Târgu Mureș, nu au deloc sau au doar parțial centuri ocolitoare.
În vara anului 2024, inaugurările planificate includ Bârlad, Sfântu Gheorghe, Târgu Jiu și Timișoara, cu o lungime totală de 69 de kilometri.
Centura Târgu Jiu este prima care urmează să fie deschisă în 2024, cel mai târziu în această vară. Această variantă din Gorj are o lungime de 20 de kilometri și se apropie de 90% execuție. Constructorul este Collini Lavori din Italia, iar valoarea contractului este de 244 de milioane de lei. Cel mai avansat segment este cel cuprins între DN 67 D Târgu-Jiu-Tismana-Baia de Aramă și DN 66 Rovinari-Târgu Jiu, unde sunt efectuate testele statice și dinamice la poduri.
CNAIR a anunțat că pe sectorul vestic al Variantei Ocolitoare a Municipiului Târgu Jiu, testele obligatorii înainte de deschiderea circulației rutiere pe noile poduri au început deja la 23 martie. Se estimează că sectorul vestic de 5-6 km va fi deschis în aprilie sau mai, iar secțiunea de est până în nord, la ieșirea din Târgu Jiu spre Defileul Jiului, va fi deschisă la vară. În zona de sud-est, centura se va conecta cu drumul de mare viteză Autostradă și Drum Expres Craiova-Filiași-Târgu Jiu.
Centura Bârlad, a cărei contract a fost semnat în 2018, va fi inaugurată în iunie 2024. Cu o lungime de 11 kilometri și un progres de 82% execuție, lucrările s-au blocat inițial în 2022, când constructorul principal, Tehnic Assist, a eșuat în continuarea lucrărilor. Contractul a fost preluat de constructorul Concelex pentru a salva proiectul.
Centura Timișoara Sud, cu o lungime de 26 de kilometri, este aproape de finalizare, cu un progres de aproximativ 75% execuție. După rezilierea primului contract, UMB a preluat lucrările și are termen de finalizare în iulie 2024. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a menționat că unele tronsoane pot fi deschise traficului înainte de finalizarea întregului proiect. UMB va începe lucrările și la lotul lipsă de pe Autostrada A1 Lugoj-Deva după minivacanța de 1 Mai-Paște.
Centura Sfântu Gheorghe, cu o lungime de 12 kilometri, construită de firma GottStrasse din Brașov, are peste 60% execuție și termen de finalizare în iunie 2024. Lucrările de asfaltare au început recent. Centura va fi construită ca un drum clasic, cu o bandă pe sens, și va include intersecții cu sensuri giratorii și pasaje supraterane.
Centura Craiova Sud, cu o lungime de 10 kilometri, construită de Rizzani din Italia, are un progres de aproximativ 60%. Inaugurarea este posibilă la sfârșitul anului cu o mobilizare mai bună. Contractul include și construirea unei subtraversări a liniei de tren M 100 București-Craiova-Timișoara. Promisiunile pentru începerea lucrărilor pe Centura București Sud, lotul de 15 kilometri A1-DN5, nu s-au materializat încă.
Centura Zalău, cu o lungime de 5,5 kilometri, se confruntă cu dificultăți majore și are șanse minime de a fi inaugurată în acest an. Lucrările sunt blocate la aproximativ 55%, din cauza alunecărilor de teren și a lipsei de extindere a contractului. Ministrul Grindeanu a promis deblocarea situației, dar încă nu s-au făcut progrese semnificative. Contractul a fost semnat cu Asocierea Sinohydro din China și SC GoodProod din România în 2020.
În plus, anul acesta vor fi deschise centurile de la Beiuș, Sânmartin și Aleșd, construite de Consiliul Județean Bihor în parteneriat cu CNAIR. Lucrările la Centura Comarnic, transferată de la CNAIR la Consiliul Județean Prahova, ar putea fi finalizate de Frasinul.